سواد زندگی

جلسه هفدهم: قدردانی، نشانه‌ی ادب و عقلِ من

maharatha

   

بسم الله الرحمن الرحیم

سواد زندگی

   

نویسنده: زهرا مرادی

   

دوره‌ی «سواد زندگی» با هدف ایجاد مهارت‌های ضروری در فرزندانمان برای داشتن یک زندگی سالم، شاد و موفق، توسط کارشناسان و مربیان خانه‌ی کودک و نوجوانِ بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص) برای گروه سنّی 9 تا 12 سال تدوین گردیده است.

   

جلسه هفدهم: قدردانی، نشانه‌ی ادب و عقلِ من

   

موضوع: قدردانی از دیگران

     

چکیده‌ی درس: توجه به محبت و لطف دیگران و تشکر بابت آنها + فواید قدردانی

    

محتوا:

یکی از نشانه‌های با ادب بودن، تشکر کردن از کسی است که کاری را برای ما انجام داده و یا لطف و محبتی نسبت به ما داشته است. مثلا تشکر از مادرمان که با اینکه می‌توانسته از وقتش برای کارهای شخصی خود استفاده کند، یا استراحت کند، لباس‌های کثیف‌مان را شسته و اتو کرده. یا تشکر از پدرمان که برایمان خوراکی یا لوازم تحریری را که دوست داشتیم خریده. یا تشکر از دوست‌مان که کاپشن‌مان را که زمین افتاده بوده، برداشته تا کثیف‌تر نشود.

تشکر کردن از بقیه، علاوه بر این که ادب ما را نشان می‌دهد، باعث خوشحال شدن طرف مقابل‌مان هم می‌شود. وقتی از کسی تشکر می‌کنیم، در واقع داریم به او می‌گوییم: «من متوجه مهربانیِ شما و ارزش کاری که انجام دادید، شدم و از این بابت ممنونم.» آیا وقتی کسی به شما این حرف را بزند، حال‌تان بهتر نمی‌شود؟ احساس مفید بودن نمی‌کنید؟ دل‌تان نمی‌خواهد باز هم کارهای خوب برای دیگران بکنید؟

پس تا اینجا به دو فایده‌ی مهم تشکر کردن اشاره کردیم:

1) بقیه متوجه می‌شوند ما آدم بی ادبی نیستیم، بلکه یک دختر خانم/ پسر آقا و عاقلیم.

2) طرف مقابل‌مان خوشحال می‌شود و دوست دارد باز هم به بقیه مهربانی کند.

سومین فایده‌اش این است که حال خودمان بهتر می‌شود.                  چرا؟                  چون وقتی از کسی تشکر می‌کنیم، در واقع به کار خوبش توجه کرده‌ایم و متوجه شده‌ایم که دوستان و اطرافیانی داریم که ما را دوست دارند، با ما مهربانند، کمک‌مان می‌کنند، ... و همین موضوع باعث دلگرمی ما می‌شود. بعضی از این آدم‌ها را دیده‌اید که مدام غر می‌زنند و از همه چیز و همه کس ناراضی هستند؟ این آدم‌ها معمولا همان‌هایی هستند که اهل تشکر کردن نیستند. آنها از بس همه چیز را بد و منفی می‌بینند و انقدر در حال غر زدن هستند که متوجه آدم‌های مهربانی که دور و برشان هستند، دوست‌شان دارند و به خاطر آنها کارهای زیادی کرده‌اند، نمی‌شوند. به خاطر همین احساس بدی دارند. بعد از مدتی هم اطرافیان‌شان به خاطر همین روحیه، از آنها فاصله می‌گیرند و تنها و تنهاتر می‌شوند.

پس قدردان باشید تا هم حال خودتان خوب باشد و هم حال اطرافیان‌تان. فکرش را بکنید، هر کدام از ما می‌توانیم در روز با تشکر کردن، حال چند نفر را خوب کنیم!

تشکر کردن از بعضی‌ها مثل پدر و مادر، یا مثلا کسی که برایمان هدیه‌ای گرفته، کار سختی نیست و تقریبا همه‌ی ما آن را انجام می‌دهیم. خیلی هم کار خوبی است. اما امروز می‌خواهیم با هم تمرین کنیم از کسانی که در اطراف ما هستند ولی تا به حال از آنها تشکر نکرده‌ایم، تشکر کنیم. یعنی فکر کنیم و ببینیم دیگر از چه کسی می‌توانیم تشکر کنیم که تا حالا تشکر نکرده‌ایم یا کم تشکر کرده‌ایم. با چه کسانی در طول روز برخورد داریم؟ آیا نکته‌ای نبوده که بتوانیم بابتش از آنها تشکر کنیم ولی یادمان رفته. مثلا مادربزرگ‌مان. مادربزرگ‌ها خیلی وقت‌ها زحمت ما را می‌کشند. مثلا وقتی خانه‌شان هستیم، غذایی را که دوست داریم می پزند یا کاری می کنند که به ما خوش بگذرد. خب آیا اینها تشکر ندارد؟ یا راننده‌ی سرویس. درست است که او بابت آوردن و بردن شما به مدرسه دستمزد می‌گیرد؛ ولی آیا به نظر شما مودبانه‌تر نیست که وقتی داریم از ماشین پیاده می‌شویم، از او تشکر کنیم؟ یا دوست‌مان که همیشه با حوصله به حرفهامان گوش می‌دهد و باعث می‌شود حال‌مان بهتر شود، حیف نیست که او را با تشکر کردن خوشحال نکنیم؟

خب، حالا بیایید هر کدام‌مان، نام یک نفر را بگوییم که دلمان می‌خواهد در اولین باری که او را دیدیم، از او تشکر کنیم. یک نفر به غیر از مادر، پدر و من! دلیل تشکر کردن‌تان را هم بگویید.

من شروع می‌کنم.

من می‌خواهم از لیلا که همیشه لبخند می‌زند و همه با دیدنش حال‌شان خوب می‌شود، تشکر کنم. لیلا جان، ممنون که انقدر خوش اخلاقی.

{تشکر از خواهر، برادر، دوست، معلم، مادربزرگ، پدربزرگ، ...}

خب حالا بیایید یک کارت قدردانی درست کنید و به کسی که گفتید یا هر کس دیگری که دوست دارید، به عنوان تشکر بدهید. روی کارت مثلا می‌توانید بنویسید: تقدیم به دوست خوبم یا مادربزرگ دوست داشتنی‌ام، ... و داخل کارت با هر جمله‌ای که دوست دارید، از مهربانیِ او یا کار خوبی که خیلی خوشحال‌تان کرده، تشکر کنید. مثلا:

-    مریم عزیزم از اینکه با تو دوست هستم خیلی خوشحالم، از همه‌ی مهربانی‌هایت متشکرم.

-    امیر علی، ممنون که انقدر دوست خوبی هستی.

-    بهترین مادربزرگ دنیا دوستت دارم و از مهربانی‌هایت ممنونم.

یا هر جمله‌ی دیگری که قدردانی و تشکر داشته باشد.

   

حالا برویم سراغ ساخت کارت قدردانی خوشگل‌مان.

لوازم مورد نیاز: 2 برگه مقوای رنگی a4 با رنگ های متفاوت، کاغذ رنگی، چسب، قیچی

   

فیلم شیوه‌ی ساخت کارت تشکر سه بعدی

{ممکن است دانش آموزان، خصوصا دانش آموزان پسر، ترجیح بدهند به جای قلب، از بادکنک استفاده کنند. می‌توانید به آنها این پیشنهاد را بدهید تا خودشان تصمیم بگیرند.}

     

سواد زندگی- قدردانی

 

بنیاد علمی فرهنگی محمد (ص)

 

 

logo-samandehi

جستجو